söndag 23 september 2007

Frisk luft

Hade sett fram emot en heldag ute i trädgården med sol från en klarblå himmel, precis sånt väder vi hade igår. Det såg lovande ut när jag åt frukost i morse, men när jag var redo att bege mig ut vägrade solen komma fram igen... Men, men, det var inte mycket jag kunde göra åt det. Så utedagen fördrevs med lite höstplanteringar, höstrensning i trädgården och plattläggning. Hade köpt lite blommor igår i byns blomsterhandel.
Tycker det är så mysigt att det finns en sådan i vår lilla by, att jag dessutom känner ägaren gör det inte sämre. Fick en trevlig pratstund och fina blommor med mig hem. Planterade i mina betongkrukor vid uteplatsen på framsidan med prydnadskål, ljung och nått som jag inte kommer ihåg namnet på...



Sen blev det mer kål och ljung i en emaljerad hink som fick stå på trappan. Det blev till och med lite plats för några ekollon. :)






Till sist fick min favoritkruka (som byggare måste man ju gilla betong!) också lite ljung för att inte känna sig utanför! ;) Så ljung är nog blomman för idag.




Efter att ha rensat runt i rabatterna idag uppdagades att rådjuren inte glömt var höst-godiset finns, nämligen i vår trädgård. Bjuder här på en före bild från juni och en efter från idag... buhu...















Jag provar farmors trick att strö ut tvål i rabatterna för att hålla rådjuern borta. Lär väl inte hjälpa i år, men värt ett försök till nästa höst. Gäller bara att vara ute i god tid, men jag ska vara redo!
Så hur tröstar man sig efter detta missöde då? Jo, med hemlagad äpplepaj. Mmm... Inte helt fel. :)

1 kommentar:

Lina sa...

Visst är det skönt att röja i trädgården! Känner sig lite lugn innombords på något sätt. Vi röjde lite i helgen och fick lagt klart kantstenen. Skönt!!