tisdag 17 april 2007

Längtar

Fint väder och för korta helger är inte bra för vår renovering i vardagsrum/hall... Lister är inhandlade, måste målas och sättas på plats och fondväggarna är halvklara båda två. Det är det stora i alla fall, sen återstår lite nya möbler, nått att hänga på väggarna och sånt pyssel. Så jag längtar efter ett klart vardagsrum!! Något som jag längtar efter är det här vitrinskåpet som vi tänkt köpa. Hade det varit så att det funnits inne hade vi nog redan köpt det, men IKEA hinner inte med pga stor efterfrågan så det kommer kanske in nästa vecka...
I vardagsrummet spenderar man så mycket tid så det känns avgörande att det är iordning. Men samtidigt som man vill få iordning är det så mycket annat som kommer mellan, bland annat förra helgen när solen värmde oss vinterbleka själar. Då är det svårt att motivera sig till att vara inne och mecka. Och i veckorna efter jobbet är det annat som ska göras, och efter det vill man tillbringa nån timme i soffan innan det är dax för sängen.

Så det blir långa listor (ofta helt orimligt långa listor) på vad som borde hinnas med till nästa helg. Det är liksom så lätt att säga att "det gör jag i helgen", men sen när man tänker efter på hur många saker man tänker få gjort så med blir man matt...

Så jag får kanske läsa en av mina böcker som har hjälpt mig förr, Diagnos Duktig. Har ni hört talas om den? Handlar om "duktiga flickor" och hur man kan komma ur sitt "listberoende". Väldigt bra att läsa någon gång då och då, nu var det dessutom ett tag sedan jag bläddrade i den.

Jag rekommenderar den verkligen om du känner att du har många måsten och skriver listor som handlar om både det ena och det andra. Här finns en sida där man kan läsa om boken, författarna och fler av deras böcker.
Nu ska jag ta fram mitt ex i alla fall och gå och lägga mig för att läsa och mysa med katterna. God natt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ojoj, den boken är visst ett måste för mig....