måndag 5 november 2007

Månadens mat

Då va det dags igen, ett nytt recept. Denna gång bjuder jag på pizza, men inte vilken pizza som helst, så va redo för en ny upplevelse! :)


Jag har gjort en glutenfri pizzabotten eftersom jag är glutenintolerant. Jag antar att ni alla har något eget "pizza-botten-recept" någonstans som ni kan använda. (Vill ni ha det glutenfria alternativet får ni gärna höra av er.) Men här kommer fyllningen i alla fall!

250 g körsbärstomater
0,5 burk kronärtskockshjärtan
0,5 dl skalade pumpakärnor
2 dl lätt creme fraiche - "fyra peppar o vitlök"
2 dl riven ost
70 g parmaskinka
0,5 påse ruccola
färsk basilika

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader (eller vad ert pizza-botten-recept säger). Kavla ut degen på en plåt. Skiva tomater, skär kronärtskockorna i mindre bitar och rosta pumpakärnorna i en het, torr panna. Bred creme fraiche jämnt på pizzadegen. Strö över osten och lägg på tomater och kronärtskockorna. Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
Lägg på ruccola, parmaskinka, strö över pumpakärnor och garnera med basilika.



Lycka till och smaklig spis!

Ps. Idag hittade jag varken pumpakärnor eller rätt creme fraiche. Så jag köpte solrosför istället och creme fraiche med endast vitlökssmak som jag kryddade med vanlig pepparmix. Funkade utmärkt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Mm det där receptet hade jag nästan glömt bort. Dags att testa det igen. Har dock inte blivit riktigt bra kompis med gas-spisen ännu...
Hoppas att allt är bra!

Kram Louise

Anonym sa...

Ser smarrigt ut, själv kör jag på pizzakit, färdig deg på rulle. ha det fint:)

Lina sa...

Låter verkligen smarrigt!!