torsdag 8 februari 2007

Skjutdörrar till hyfsade priser?

Nästa projekt som kräver lite efterforskning är när vi ska bestämma vilka skjutdörrar vi ska ha till garderoberna i sovrummet... Det är inte bara att köpa och montera och vara glad, som jag hade hoppats på. Jag kollade först på IKEA, men deras skjutdörrar passar bara till deras egna garderober! Så det var bara att glömma.
I sovrummet har vi garderober längs en hel vägg, 4 st 60 + 2 st 50 cm. De dörrarna som satt där hade förra ägaren gått loss på ordentligt, för allt var målat. Själva dörren förstås, gångjärnen och även "ramen" på själva garderoben vad målade. *suck*

Så nu när vi har målat och tapetserat om beslutade vi oss för att göra av med de dörrarna, måla vitt där det var brunt (som de målat) och sätta dit skjutdörrar istället. Vi vinner lite golvyta, slipper mecka med 6 st dörrar och det kommer att bli ett helt nytt sovrum!

Sagt och gjort, och med IKEA ur bilden, började vi så smått spana på andra dörrar. Det visade sig att Elfa har supersnygga alternativ! Vi vill gärna ha dörrar med borstad aluminium profil, med två eller tre liggande profiler över dörren. Själva dörren få väldigt gärna vara i ek eller frostat glas... Eller kanske en mix av de två. Någonting liknande bilden här (som jag hittade på deras hemsida). Kanonsnyggt tycker jag!




Åh, vi stod där i butiken och tittade och bläddrade i katalogen och kollade in vad vi tyckte om. Rätt kul ända till vi började kolla in prislistan! Inte så stor överraskning att det inte skulle vara gratis, men kanske inte fullt så dyrt heller...

Så därför undrar jag, innan vi tar något beslut, om ni har något alternativ vad det gäller skjutdörrar? Det vi eftersträvar är en skena på golvet och en i taket att montera dörrarna i. Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr inga tips - men jag känner mycket väl igen problemet för även vi har bott i en lgh där precis ALLT på garderoberna var målat...
/V